O imagine care conține cerc, siglă, simbolDescriere generată automat

 

UNIVERSITATEA SPIRU HARET

FACULTATEA DE PSIHOLOGIE ŞI ȘTIINȚELE EDUCAȚIEI BRAŞOV

 

 

 

GHID PENTRU REDACTAREA ŞI EVALUAREA LUCRĂRII DE LICENŢĂ

LA

PROGRAMUL DE STUDII UNIVERSITARE DE LICENŢĂ

PSIHOLOGIE

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                     2024


 

 

Cuprins

 

 

 

Cadrul general / 3clip_image003.gif

Capitolul I. Coordonarea lucrării de licenţă / 5

Capitolul II. Structura lucrării de licenţă / 7

Capitolul III.Reguli de redactare a lucrării de licenţă /11

Capitolul IV. Reguli de prezentare a lucrării de licenţă /12

Capitolul V. Prevederi referitoare la etica demersului de cercetare/12

Capitolul VI. Repere privind evaluarea lucrării de licenţă / 13

Capitolul VII. Lista coordonatorilor ştiinţifici şi a tematicii pentru lucrările de licenţă /14

Capitolul VIII. Graficul activităţilor de pregătire şi de susţinere a lucrării de licenţă /20

Referinţe bibliografice / 20 Anexe / 21

 

Ghid pentru redactarea şi evaluare a lucrării de licenţă

 

 

Cadrul general

Începând cu anul universitar 2011/2012, Metodologia privind organizarea şi desfăşurarea examenelor de finalizare a studiilor - examen de licenţă /diplomă /disertaţie a prevăzut ca acestea să fie constituite din două probe:

  1. Evaluarea cunoştinţelor fundamentale şi de specialitate;
  2. Prezentarea şi susţinerea lucrării de licenţă.

Fiecare student are obligaţia de a-şi alege tema lucrării de licenţă respectând, pe parcursul elaborării şi prezentării lucrării, cerinţele impuse de cadrul didactic coordonator.

Lucrarea de licenţă trebuie să pună în lumină volumul şi profunzimea cunoştinţelor teoretice ale absolventului, capacitatea aplicării acestora în practică, capacitatea de sinteză şi de selecţie a informaţiilor culese, precum şi enunţarea unor propuneri şi a unor măsuri de ameliorare/ îmbunătățire a activității sau a fenomenului/procesului analizat.

În vederea realizării acestui deziderat, se impune ca în elaborarea lucrării de licenţă să fie respectate următoarele cerinţe:

  1. criteriul major în alegerea domeniului temei de licenţă trebuie să fie avantajul pe care îl poate oferi explorarea acestuia pentru procesul de formare a viitorilor specialişti;
  2. tema analizată, cercetată, trebuie corelată cu specializarea universitară a absolventului;
  3. să asigure absolventului posibilitatea opţiunii pentru cercetarea acelui segment de activitate în care are profunde cunoştinţe generale şi de specialitate, dar şi un interes deosebit;
  4. să valorifice multiple posibilitaţi de informare.

Prezentul Ghid pentru redactarea şi evaluarea lucrării de licenţă are următoarele

obiective:

  • eficientizarea activităţii de coordonare a lucrărilor de licenţă;
  • facilitarea redactării corecte de către absolvent a lucrării de licenţă;
  • creşterea nivelului calitativ al lucrărilor de licenţă;
  • evaluarea unitară a absolvenţilor care îşi susţin lucrarea de licenţă.

LUCRAREA DE LICENŢĂ reprezintă o componentă esenţială a procesului de evaluare a pregătirii studenţilor candidati la titlul de „LICENŢIAT ÎN PSIHOLOGIE”. Aceasta testează abilitatea de a elabora si redacta conform normelor impuse de comunitatea ştiinţifică, UN PROIECT DE REALIZARE AL UNEI CERCETĂRI individuale si independente.

 

O LUCRARE DE LICENTĂ trebuie:

  • să demonstreze familiaritatea studentului cu literatura de specialitate relevantă pentru tema abordată;
  • să fie corectă din punct de vedere metodologic, al analizei datelor propuse şi al argumentării, să aibă o structură logică, să fie redactată coerent, în stilul limbajului ştiinţific. Aspectul de formă trebuie să fie, de asemenea, în concordanţă cu standardele academice.

Acest GHID privind elaborarea LUCRĂRII DE LICENŢĂ a fost elaborat pe baza Manualului de Publicații al American Psychological Association (APA), Ediţia a-VI-a.   De asemenea, ghidul poate fi găsit şi la următoarea pagină web: https://pse-bv.spiruharet.ro/psihologie

În vederea atingerii obiectivelor enunţate anterior, prezentul ghid conţine informaţii despre:

  • coordonarea lucrării de licenţă (capitolul I);
  • informaţii referitoare la structura lucrării de licenţă (capitolul II);
  • reguli de redactare a lucrării de licenţă (capitolul III);
  • reguli de prezentare a lucrării de licenţă (capitolul IV);
  • grila de evaluare a lucrării de licenţă (capitolul V).

Întreaga responsabilitate pentru respectarea acestor cerinţe în procesul de elaborare şi redactare a lucrărilor de licenţă şi de disertaţie revine studenţilor. Nerespectarea acestui ghid determină respingerea cererilor de susţinere a lucrărilor de licenţă în faţa comisiilor examenului de licenţă specializarea PSIHOLOGIE, a Universităţii „Spiru Haret”, Facultatea de Psihologie si Stiintele Educatiei din Brasov.


CAPITOLUL I. COORDONAREA LUCRĂRII DE LICENŢĂ

 

 

Coordonarea lucrării presupune parcurgerea mai multor etape:

 

  1. Alegerea temei lucrării de licență; în capitolul VI este lista propusă de cadrele didactice ale facultăţii
  2. Contactarea coordonatorului ştiinţific pentru stabilirea exactă a titlului şi elaborarea planului lucrării.
  3. Completarea unei cereri tip şi depunerea acesteia la secretariatul facultăţii.

Atenţie! După înscriere şi depunerea cererii de coordonare, nu se admit schimbări ale coordonatorului ştiinţific pentru anul universitar în curs.

  1. Contactarea periodică a coordonatorului ştiinţific pentru observaţii şi recomandări, graficului de întâlniri.
  2. Finalizarea lucrării de licenţă şi contactarea coordonatorului în vederea obţinerii avizului final.
  3. Printarea lucrării (tipărirea), copertarea (într-un singur exemplar), ataşarea formatului electronic într-un plic (CD, DVD pe care va fi scris numele şi titlul lucrării, conţinând lucrarea de licenţă în totalitate, inclusiv anexele) şi predarea la secretariatul facultăţii respectând termenele anunțate.
  4. Redactarea de către coordonatorul ştiinţific a referatului de apreciere al lucrării de licenţă.

Atenţie! Este obligatoriu ca termenele fixate de facultate şi de cadrul didactic coordonator să fie respectate cu stricteţe.

b. Atribuţiile coordonatorului ştiinţific:

  1. să propună teme pentru lucrări de licenţă care să-i permită studentului o contribuţie personală în domeniul psihologiei sau al pedagogiei;
  2. să ofere studentului îndrumări referitoare la identificarea unei bibliografii actuale, corespunzătoare temei alese şi necesare întocmirii planului lucrării;
  3. să comunice datele stabilite pentru consultaţii în vederea evaluării modalităţii de respectare, pas cu pas, de către student, a îndicaţiilor primite;
  4. apreciază calitatea conţinutului capitolelor elaborate, face observaţii şi sugestii de completare sau reconsiderare după caz, urmăreşte logica și coerența ideilor; 5. să îndrume studentul în vederea susţinerii finale a lucrării de licenţă;

 

  1. să verifice autenticitatea lucrării de licență, prin utilizarea funcției SaveAssign, pe platforma Blackboard.
  2. să completeze referatul de apreciere a lucrării finale.

Pentru a fi acceptată la susţinere, lucrarea trebuie să primească cel puţin nota 6 din partea profesorului coordonator. Nota propusă de coordonatorul ştiinţific va fi luată în considerare de către comisia de licenţă, prin însumarea cu notele membrilor comisiei şi efectuarea mediei.

c. Obligaţiile studentului

  1. să aleagă în intervalul stabilit de conducerea facultăţii o temă din lista propusă sau să propună o altă temă şi să obţină acordul conducătorului ştiinţific;
  2. să ia legătura cu profesorul ales pentru stabilirea planului lucrării;
  3. să identifice sursele bibliografice pentru întocmirea lucrării; documentarea va viza identificarea stadiului cunoaşterii şi investigării ştiinţifice a temei propuese (pe plan intern şi internaţional), clarificarea cu privire la controversele existente în literatura de specialitate şi la posibilele direcţii de continuare a cercetării. Studiul bibliografiei se va face sistematic, prin consemnarea ideilor, pasajelor şi argumentelor semnificative, notându-se autorul, anul şi pagina, prin gruparea pe problemele principale urmărite;
  4. să respecte datele afişate, de elaborare şi verificare împreună cu conducătorul ştiinţific al lucrării;
  5. să se întâlnească periodic cu coordonatorul ştiinţific la datele stabilite în prealabil;
  6. să redacteze lucrarea respectând criteriile cerute şi specificate;
  7. să depună la secretariatul facultăţii lucrarea în formă finală cu minim două săptămâni înainte de data susţinerii lucrărilor de licenţă.

NOTĂ

  1. Responsabilitatea elaborării lucrării de licenţă îi revine studentului. Acesta are datoria să îşi redacteze teza în conformitate cu cerinţele coordonatorului. Se interzice preluarea, copierea, reproducerea în parte sau în totalitate a unor lucrări elaborate de terţi. În momentul depunerii lucrării de licenţă, studentul va completa o declaraţie pe propria răspundere referitoare la calitatea de autor. Toate lucrările de licenţă vor fi verificate înaintea susţinerii cu funcţia ”Save Assign”, disponibilă pe platforma Blackboard, care permite identificarea porţiunilor copiate (plagiate) din surse Internet, din lucrări ale studenţilor Universităţii Spiru Haret sau din lucrări ale studenţilor din alte universităţi. Plagiatul şi fraudarea se penalizează prin excluderea candidatului de la examenul de licenţă.

 

  1. Studentul va realiza o prezentare a lucrării (preferabil în format PowerPoint) în vederea susţinerii orale a lucrării de licenţă. Studentul trebuie să aibă în vedere încadrarea în timpul de prezentare alocat de comisie (maxim 10 minute).

CAPITOLUL II. STRUCTURA LUCRĂRII DE LICENŢĂ

 

 

Lucrarea de licenţă are  maxim 30 de pagini, exceptând anexele.

Lucrarea de licenţă este structurată pe capitole şi include următoarele elemente obligatorii:

  1. Coperta va conţine următoarele informaţii (Anexa nr.2 ):
    • universitatea;
    • facultatea;
    • departamentul;
    • programul de studii;
    • nivelul de susţinere al lucrării (lucrarea de licenţă)
    • numele şi gradul didactic al coordonatorului ştiinţific;
    • numele absolventului;
    • anul realizării și susținerii lucrării.
  2. Pagina de titlu este pagina care va conţine urmatoarele informaţii (Anexa nr.3):
    • numele universităţii;
    • facultatea;
    • programul de studii;
    • departamentul;
    • titlul lucrării de licenţă;
    • numele şi gradul didactic al coordonatorului ştiinţific;
    • numele absolventului;
    • anul susținerii
  3. Cuprinsul va conţine denumirea şi numerotarea capitolelor, subcapitolelor şi subpunctelor, bibliografia şi anexele cu menţionarea paginii corespunzătoare din text (Anexa nr.4);
  4. Conţinutul lucrării - lucrarea de licenţă trebuie să aibă o organizare logică, în capitole, a căror succesiune este următoarea:
  • Introducerea - va fi redactată în maxim 1-2 pagini, ea constituind argumentul opţiunii pentru tema lucrării şi a cercetării realizate. În această parte a lucrării se va prezenta succint importanţa şi actualitatea temei abordate, motivânduse alegerea ei şi pot fi, de asemenea, prezentate punctele de vedere existente în literatura de specialitate în ceea ce priveşte tema abordată. În această parte a lucrării se poate prezenta, pe scurt, structura lucrării, rezumând conţinutul capitolelor;
  • Capitolele – conţinutul lucrării va cuprinde două părţi: o parte teoretică şi o parte aplicativă, de cercetare. Partea teoretică poate cuprinde mai multe capitole (maxim 2) în funcţie de precizările

 

coordonatorului ştiinţific, unde se prezintă cadrul teoretic al problemei studiate şi se realizează prin precizarea şi definirea conceptelor, noţiunilor, accepţiunilor utilizate pe parcursul lucrării, evaluarea critică a literaturii de specialitate relevante pentru tema propusă, prin prezentarea principalelor teorii/modele explicative, a corelaţiilor ce se pot stabili între conceptele utilizate etc. Titlul capitolelor poate fi formulat liber de autor, dar acesta trebuies să reflecte conţinutul acestora.

Atenţie! Această parte a lucrării trebuie să constituie fundamentul teoretic al celei de-a doua părţi a lucrării; din punct de vedere cantitativ ea nu trebuie să depăşescă 40 % din structura lucrării; în evaluarea ei se va lua în considerare capacitatea autorului de a selecta surse bibliografice relevante și actuale pentru tema abordată, de a le analiza critic, de a-şi formula propriul punct de vedere asupra temei alese.

Capitolul de cercetare – reprezintă contribuţia personală a autorului poate conţine unul sau mai multe din următoarele tipuri de cercetare: cercetare experimentală şi cvasiexperimentală/ cercetare observaţională, studiu corelaţional, anchetă psihosocială/ cercetare calitativă/ cercetare aplicativă/ meta-analiză/ review narativ.

Din punct de vedere cantitativ ea nu trebuie să depăşescă 60 % din structura lucrării.

  • Concluziile lucrării - în această parte a lucrării de licenţă, se regăsesc cele mai importante concluzii din lucrare, opinia personală privind rezultatele obţinute în cercetare, se prezinta un sumar al rezultatelor obținute și al semnificației cercetării, modalitatea în care rezultatele obținute pot fi (cel mai bine) utilizate. Se prezinta constrângerile/ limitele transferabilității/ generalizării rezultatelor la alte contexte.

      Concluziile lucrării nu se constituie în capitol separat.

  1. Bibliografie - va conţine lista tuturor surselor de informaţie utilizate de către absolvent pentru redactarea lucrării de licenţă. Bibliografia nu se va numerota ca un capitol al lucrării.

Citările din cuprinsul lucrării

Se va ţine cont de necesitatea citării tuturor surselor, indiferent de natura lor primară (surse scrise, surse electronice, internet, surse orale etc.); toate sursele citate în textul lucrării trebuie să se regăsească în lista bibliografică; toţi autorii din lista de referinţe trebuie să fie citaţi în text; utilizarea unui format standard de citare, unic pe tot parcursul lucrării. Preluarea identică a unui fraze va fi citată cu indicarea paginii din sursa utilizată. De exemplu: „text citat….” (Ionescu, 2009, 125). În cazul în care sunt mai mult de trei autori, în text se va trece numai numele primului, urmat de expresia et al. (în lista de referinţe se vor scrie numele tuturor).

La citarea indirectă, se va scrie numele celui căriua îi aparţine ideea/punctul de vedere, urmat de apud (după) numele autorului cărţii din care am citat efectiv, apoi se trec anul şi pagina de unde s-a preluat textul. De exemplu: „... text... ” (Popescu apud Ionescu, 2009, 15).

 

Repere metodologice pentru alcătuirea liste bibliografice apud Septimiu Chelcea. (2003). Cum să redactăm. Bucureşti: Editura Comunicare.ro (pp. 36-41; pp.73-88).

  • Bibliografia temei (“bibliography”) = totalitatea bibliografiei (cărţi, articole, surse Internet etc.) privitoare la o temă dată;
  • Bibliografia consultată (“references”) = Referinţe bibliografice la care se face trimitere în locuri precise ale textului redactat (prin citare, parafrazare, menţionarea contribuţiei autorilor ş.a.m.d.). În cadrul lucrărilor mai ample (aşa cum este şi lucrarea de licenţă) este recomandată alcătuirea unei liste bibliografice de tip “bibliografia temei”, distinctă sau nu de bibliografia consultată.
  • Alcătuirea listei bibliografice se va face după criteriul alfabetic şi presupune ordonarea după primul autor menţionat în pagina de titlu. În redactarea lucrărilor științifice din domeniul științelor sociale cel mai utilizat format este stilul APA (American Psychological Association). Informații și noutăți despre format sunt disponibile pe site-ul oficial al asociației (American Psychological Association, http://www.apastyle.org/ ). Caracteristica principală a acestui sistem constă, în principal, în citarea în text într-un format esențializat (nume autor și anul publicației) și nu prin note de subsol sau finale. În funcție de tipul de sursă citată (carte, capitol de carte, articol din jurnal, articol din volum de conferință, sursa electronică etc.) formatul are anumite reguli. În redactarea lucrării se folosește același stil și se acordă atenție deosebită ca toate citările și referințele să respecte formatul ales. În acest sens, recomandăm următoarea modalitate de menţionare a titlurilor de publicaţii incluse în lista bibliografică:

 

 

Numele VIRGULĂ prenumele autorului principal (SE RECOMANDĂ PRENUMELE COMPLET, MAI ALES DACĂ AUTORUL ESTE FEMEIE) VIRGULĂ Numele VIRGULĂ prenumele celorlalţi autori CU INCLUDEREA OBLIGATORIE A PARTICULEI “ŞI” ÎNTRE PENULTIMUL ŞI ULTIMUL DINTRE AUTORI. După prenumele ultimului

autor SE PUNE PUNCT. Anul apariţiei: Se recomandă menţionarea anului ediţiei princeps a

lucrării ÎNTRE PARANTEZE PĂTRATE [ ]. OBLIGATORIU se menţionează anul ediţiei folosite, ÎNTRE PARANTEZE ROTUNDE ( ). După menţionarea anului SE PUNE PUNCT. Titul lucrării redactat cu caractere italice. Oraşul, editura: se menţionează LOCUL APARIŢIEI, urmat de DOUĂ PUNCTE şi apoi EDITURA după care se pune punct la final.

 

Exemplu:

Lazăr, Cornel. (2004). Axiologie. Sibiu: Editura Psihomedia.

 

Atenţie!

  • Alfabetul utilizat în ordonarea listei bibliografice este cel al limbii române;
  • În cazul unei lucrări care este coordonată de unul sau mai mulţi autori în lista bibliografică se trec doar aceştia, cu menţionarea explicită ÎNTRE PARANTEZE a calităţii lor (“coord.” sau “eds.” – în engleză);
  • Autorii maghiari îşi scriu pe copertă mai întâi numele şi apoi prenumele. În lista bibliografică această ordine nu va fi inversată (ca în cazul altor limbi, inclusiv româna);
  • Autorii a căror nume includ o particulă de nobleţe (“de” “La”, “Le”, “Van”, “Von” ) vor fi citaţi la litera corespunzătoare acestei particule. Se va include un spaţiu tipografic între particulă şi numele autorului;
  • Autorii britanici cu nume formate cu prefixele O’, Mc, Mac se trec la listele corespunzătoare acestora; Nu se va include un spaţiu tipografic între prefix şi numele autorului;
  • Dacă lucrările nu au menţionat un autor, se ordonează în funcţie de instituţia sau organizaţia emitentă Atenţie!
  • Dacă autorul inclus în lista bibliografică a publicat într-un an mai multe lucrări, vom nota după anul de apariţie (fără nici un spaţiu liber) primele litere ale alfabetului;
  • Pentru un autor care are mai multe lucrări ca unic autor, se ordonează în ordine cronologică inversă (din prezent către lucrările publicate anterior), urmate de lista în care autorul are unul sau mai mulţi colaboratori;
  • Lucrările care nu au menţionat anul apariţiei sunt notate cu menţiunea a. = fără an

 

 

  1. f) Anexe (dacă este cazul) - acestea apar într-o secţiune separată, dar care nu se consideră capitol al lucrării. Fiecare anexă se va menţiona cel puţin o dată în textul lucrării. Anexele se numerotează crescător (Anexa nr.1, Anexa nr.2 etc.).

 

CAPITOLUL III. REGULI DE REDACTARE A LUCRĂRII DE LICENŢĂ

 

Lucrarea de licenţă va fi scrisă în stil impersonal. Se va folosi un limbaj simplu şi clar. Informaţiile vor fi comunicate într-o manieră directă şi inteligibilă, într-o structurare logică şi coerentă. Se va acorda o atenţie deosebită eliminării greşelilor gramaticale şi de tehnoredactare.

Formatul întregii lucrări este A4, numărul de pagini fiind între 30 şi 40, cu următoarele elemente:

  1. Marginile paginii - se vor utiliza următoarele valori:
    • margine stânga: 3 cm;
    • margine dreapta: 2 cm;
    • margine sus: 2 cm; - margine jos: 2 cm.
  2. Spaţiere între rânduri - textul va respecta o spaţiere între rânduri de 1,5 linii.
  3. Alinierea textului în cadrul paragrafelor - textul din cadrul paragrafelor normale va fi aliniat între marginile din stânga şi dreapta (justify). Primul rând al fiecărui paragraf va avea o indentare de 1,5 cm. Excepţie fac titlurile capitolelor, care pot fi aliniate centrat, precum şi etichetele tabelelor şi figurilor.
  4. Font - fontul utilizat pentru redactare va fi Times New Roman, cu dimensiunea de 12 puncte, utilizând diacriticele specifice limbii în care este redactată lucrarea (ă, â, î, ş, ţ - pentru limba română).
  5. Numerotarea paginilor - numerotarea paginilor se face începând cu pagina de titlu, până la ultima pagină a lucrării, dar numărul paginii apare doar începând cu Introducerea. Numărul de pagină se inserează în subsolul paginii, centrat.
  6. Antetul paginii - apare începând cu introducerea şi va conţine numele absolventului

(în

stânga) şi titlul capitolului (în dreapta).

  1. Tabele - tabelele se numerotează cu 2 cifre, prima reprezentând numărul capitolului, iar cea de a doua reprezentând numărul tabelului din capitolul respectiv. Fiecare tabel are număr şi titlu, care se menţionează deasupra tabelului. Dacă este cazul, sursa datelor se precizează sub tabel, aliniat între marginile din stânga şi dreapta (justify), indicând în mod obligatoriu numele autorilor, anul, pagina sau adresa de Internet completă.
  2. Figuri - figurile (aici sunt incluse imagini, grafice, capturi de ecran) se numerotează cu 2 cifre, prima reprezentând numărul capitolului, iar cea de a doua fiind numărul figurii din capitolul respectiv; fiecare figură are număr şi titlu, care se menţionează sub figură, centrat; dacă

 

este cazul, sursa figurii se indică pe rândul imediat următor, (justify), indicând numele autorului(lor), anul, pagina sau adresa de Internet completă.

  1. Lucrarea se tipăreşte pe o singură parte a foii, într-un singur exemplar.
  2. Lucrarea de licenţă va fi legată în coperţi tari, de pânză, piele sau imitaţie.

CAPITOLUL IV. REGULI DE PREZENTARE A LUCRĂRII DE LICENŢĂ

 

Prezentarea lucrării de licenţă în faţa comisiei de examinare este cel puţin la fel de importantă ca şi redactarea acesteia. Nota finală obţinută de către absolvent reprezintă atât rezultatul evaluării lucrării de coordonatorul ştiinţific (evaluare consemnată într-un referat semnat în original), cât şi rezultatul evaluării comisiei, în urma prezentării şi susţinerii acesteia de către absolvent.

Lucrarea trebuie depusă la secretariatul facultăţii, într-un exemplar copertat şi în format electronic (CD, DVD etc.), în acelaşi timp cu dosarul de înscriere, conform calendarului întocmit de facultate.

Lucrarea este prezentată oral în faţa comisiei, care o notează în funcţie de mai multe criterii:

  • originalitatea concepţiei;
  • rigoarea argumentaţiei;
  • selectarea materialului bibliografic;
  • relevanţa şi corectitudinea informaţiei;
  • calitatea exprimării;
  • corectitudinea şi rigoarea redactării; - forma de prezentare orală.

Absolvenţii vor fi anunţati cu cel puţin cinci zile înainte, asupra datei, a orei şi a locaţiei unde îşi vor susţine lucrarea de licenţă în faţa comisiei. Neprezentarea absolventului la data, ora şi locaţia stabilită poate atrage eliminarea acestuia din examenul de licenţă. Cadrul didactic coordonator va însoţi absolventul în faţa comisiei.

Pentru prezentarea lucrării de licenţă în faţa comisiei, absolventul are la dispoziţie un număr limitat de minute, anunţat în prealabil. Prezentarea poate fi susţinută, cu acordul comisiei, cu ajutorul unei prezentări multimedia, concepute în format PowerPoint/ Prezi sau echivalent.

Membrii comisiei adresează absolventului întrebări referitoare la subiectul lucrării de licenţă, dar şi cu privire la metodologia şi la resursele folosite.

 

CAPITOLUL V. PREVEDERI REFERITOARE LA ETICA DEMERSULUI DE CERCETARE

Dacă un membru al comisiei de licentă identifică în cadrul evaluării lucrării de licentă, atât anterior sustinerii, cât şi în cadrul acesteia, abateri grave de la buna conduită în cercetarea ştiintifică şi activitatea universitară, inclusiv plagierea rezultatelor sau publicatiilor altor autori, confectionarea de rezultate ori înlocuirea rezultatelor cu date fictive, membrul comisiei de licentă este obligat să ia următoarele măsuri:

  1. să sesizeze comisia de etică a Universitătii Spiru Haret pentru a analiza şi solutiona cazul, inclusiv prin exmatricularea studentului, potrivit art. 306-310 şi 318-322 din Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011 şi prevederilor Legii nr. 206/2004 privind buna conduită în cercetarea ştiintifică, dezvoltarea tehnologică şi inovare, cu modificările şi completările ulterioare;
  2. să notifice tuturor membrilor comisiei abaterile şi să propună acordarea calificativului Nesatisfăcător.

CAPITOLUL VI. EVALUAREA LUCRĂRII DE LICENŢĂ

 

 

În vederea evaluării unitare a lucrărilor de licenţă s-au întocmit următoarele grile de evaluare:

Tabelul nr. V. 1. Grilă de evaluare a lucrării de către cadrul didactic coordonator

 

 

Nr.crt.

Criteriu de evaluare

Punctaj

1

Evaluarea calităţii lucrării/cercetării întreprinse

7 puncte

2

Respectarea regulilor de structurare a lucrării conform prezentului Ghid

1,5 puncte

3

Respectarea regulilor de redactare a lucrării conform prezentul Ghid

1,5 puncte

 

Tabelul nr. V. 2. Grilă de evaluare a lucrării de către membrii comisiei

 

 

Nr. Crt.

Criteriu de evaluare

Punctaj

1.

Evaluarea calităţii lucrării/cercetării întreprinse

2 puncte

2.

Respectarea regulilor de structurare a lucrării conform prezentului Ghid

1,5 puncte

3.

Respectarea regulilor de redactare a lucrării conform prezentului Ghid

1,5 puncte

4.

Prezentarea lucrării şi răspunsurile la întrebări

5 puncte

 

 

CAPITOLUL VII. LISTA COORDONATORILOR ŞTIINŢIFICI ŞI TEMATICA PENTRU LUCRĂRILE DE LICENŢĂ

 

  1. LISTA COORDONATORILOR ŞTIINŢIFICI

 

 

Nr. crt.

Grad didactic Numele si prenumele

Telefon

E-mail

1.

Conf. univ. dr. Otilia TODOR

0766 434 866

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

2.

Conf. univ. dr.

Anca-Olga ANDRONIC

0742 050 300

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

3.

Conf. univ.dr. Adina BABONEA

0721332033

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

4.

Conf. univ.dr. Florin VANCEA

0721 488 264

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

5.

Lect. univ.dr. Elena HURJUI

0762 609 785

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

    6.

Conf. univ. dr. Ioana LEPADATU

0723 321 774

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

 

7.

Lect. univ. dr. Alexandra GOLOGAN

0745 631 077

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

  8.

Conf. univ. dr. Marilena TICUSAN

0724 743 443

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

9.

Lect.univ.dr. Cristiana BĂLAN

0743119433

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

   10.

Lect. univ. dr. GHERASIM Catalin

0744846669

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

 11.

Lector dr. Gabriela CORNEA

0744 246 382

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

12.

Lector dr.  SURUGIU Sorin

0724086870

Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.

 

 

 

 

B.  TEMELE /TITLURILE LUCRĂRILOR DE LICENŢĂ

propuse de COORDONATORII ŞTIINŢIFICI

 

Conf. univ. dr. Otilia TODOR

 

  1. Personalitatea profesorului şi eficienţa activităţilor educaţionale.
  2. Rolul familiei în educaţia copiilor cu CES.
  3. Modalităţi, strategii şi metode de recuperare a deficienţei de auz/limbaj/citit/scris.../ deficienţă mintală.
  4. Abordari comparative între învăţământul obişnuit şi învăţământul special în contextul practicilor şcolare inclusive.
  5. Aspecte ale orietării profesionale la persoanele deficineţă mintală.
  6. Particularităţi ale recuperării psihopegogice privind autismul infantil.
  7. Problematica turburărilor de atenţie la elevi cu deficienţă mintală medie şi uşoară.
  8. Modalităţi de stimulare a motivaţiei învăţării la deficienţii mintal din clasele ( I a, a II a, a III a , a IV a ).
  9. Imaginea de sine la deficienţii psihomotori

Conf. univ. dr. Anca ANDRONIC

 

  1. Stima de sine la adolescentii din era digitala
  2. Consilierea scolara in mediul online- provocarile consilierului in timp de pandemie
  3. Parenting in era digitala
  4. Consilierea carierei in era digitala
  5. Efectele retelelor de socializare (instagram,tik-tok,etc) asupra copilului/ preadolescentului/adolescentului (la alegere)

Conf. univ. dr. Ioana LEPADATU

 

  1. Nișa de dezvoltare a preșcolarilor/școlarilor mici/școlarilor mijlocii/adolescenților în condițiile pandemiei  Covid-19.
  2. Menținerea sănătății psihice şi psihosociale în timpul pandemiei COVID-19.
  3. Importanța eredității, mediului și educației în dezvoltarea copilului/adolescentului în condițiile pandemiei  Covid-19.
  4. Blocajele comunicării și elementele care facilitează comunicarea în familie.
  5. Rolul familiei în dezvoltarea copilului în condițiile pandemiei  Covid-19.
  6. Dezvoltarea identității la vârsta de adult emergent.
  7. Pregătirea părinților potențiali adoptivi în vederea obținerii atestatului de persoană/familie aptă să adopte.
  8. Gradul de mulțumire față de viață în condițiile pandemiei  Covid-19.
  9. Starea de bine la jumâtatea vieții: comparații internaționale.
  10. Interacțiunea părinți- copii. Relațiile dintre frați. Rolul bunicilor.

Conf. univ.dr. Marilena TICUŞAN

 

  1. Comunicarea nonverbală şi rolul ei în relaţiile interpersonale
  2. Conflictul intreparental şi dezvoltarea adolescentului
  3. Motivaţia şi comportamentul agresiv la adolescenţi
  4. Stilurile parentale şi influenţa lor asupra nivelului de dezvoltare al inteligenţei emoţionale
  5. Stimularea creativităţii, copiii ca razolvitori de probleme, blocaje
  6. Influenta incidentelor critice in dezvoltarea ulterioara a personalitatii
  7. Câmpul relaţional şi activarea feed-back-ului, eficientizare şi autocontrol
  8. Evaluarea celuilalt
  9. Complexele personale-factori stimulatori si frenatori in dezvoltarea personalitatii.

Conf . univ. dr. Florin VANCEA

 

  1. Maturitatea religioasă şi inteligenţa emoţională/sănătatea mintală
  2. Imaginea corporală şi satisfacţia erotică
  3. Satisfacţia erotica, intimitatea şi diferenţierea eului
  4. Efecte ale terapiei prin dans/terapiilor psiho-corporale/meloterapiei (şi cromoterapiei) asupra psihicului
  5. Inteligenţa corporală şi anxietatea
  6. Feminitate – între contemporan şi arhetipal
  7. Inteligenţa spirituală/ corporală în ansamblul inteligenţelor
  8. Efectele psiho-spirituale ale sesiunilor terapeutice de respiraţie PNEUMA
  9. Modalităţi de ridicare a nivelului de conştiinţă.

Conf. univ. dr. Adina BABONEA

 

  1. Specificul etnopsihologic al basmului.
  1. Specificul etnopsihologic al baladei.
  1. Specificul etnopsihologic al jocului ritualic.
  1. Specificul etnopsihologic în lirica populară.
  1. Imagine și simbol în producțiile populare.
  1. Istorie și mit în conștiința românească.
  1. România urbană – patologiile post-comunismului.
  1. Identitatea socială – Cine suntem noi, românii?
  1. Memorie și istorie. Politici ale uitării.

Lect. univ. dr. Alexandra  GOLOGAN

 

  1. Factorii psihologici care pot favoriza consumul de tutun, alcool sau substanţe ilegale de către adolescent.
  2. Consideraţii psihologice cu privire la stimularea creativităţii prin desen şi joc la copiii preşcolari.
  3. Manifestări comportamentale şi atitudini antagonice în relaţia de cuplu.
  4. Conflictul şi incompatibilitatea în cuplul conjugal.
  5. Efectele stresului asupra viitorilor psihoterapeuţi.
  6. Transfer şi contratransfer în relaţia terapeut - client din procesul terapeutic.
  7. Schizofrenia ca sindrom multidimensional.
  8. Interogatoriul judiciar din perspectivă psihologică.
  9. Rolul pattern-ului familial în alegerea partenerului de cuplu.

 

Lect. univ. dr. Cristiana BĂLAN

 

  1. Copiii cu părinţi plecaţi – fenomen social marginalizat
  2. Autismul virtual - aspecte psihologice
  3. Influenţa socialului în construirea identităţii de sine
  4. Formarea imaginii de sine la adolescenți
  5. Dependenţa cibernetică. Efecte asupra personalității
  6. Influenta rețelelor de socializare asupra personalitatii.
  7. Fenomenul bulliyng  și efectele acestuia asupra dezvoltării personalității la adolescenți
  8. Efectele pandemiei asupra personalității la copii și adolescenți
  9. Evaluarea personalitățíi prin intermediul probelor proiective
  10. Temperament și atitudine socială la adolescenți

Lect. univ.dr. Catalin GHERASIM

 

  1. Identificarea și evaluarea stresului psihoemoțional la copii și adolescenți.
  2. Stresul psihoemoțional la copiii din mediul instituționalizat.
  3. Stresul la locul de muncă – cu aplicare în mediul organizațional
  4. Identificarea, diagnosticarea, controlul și prevenirea stresului în mediul militar
  5. Anxietatea și fobia la sportivii de performanță
  6. Managementul stresului la sportivii de performanță – cu aplicare la o echipă
  7. Intervenția în situațiile de criză
  8. Inteligența emoțională factor activ în dezvoltarea personalității și performanței la locul de muncă.
  9. Consilierea vocațională modernă între mit și adevăr.

Lect. univ. dr. Elena HURJUI

 

  1. Învățământul online: avantaje, limite
  2. Studiul dependenței de internet în rândul persoanelor de diferite categorii de vârstă
  3. Cercetări privind impactul internetului asupra oamenilor
  4. Adolescenții și dependența de internet
  5. Starea psiho-emoțională a copiilor din familii monoparentale
  6. Impactul pandemiei de Coronavirus ( asupra copiilor, adolescenților, adulților, vârstnicilor)

7.Migrarea familiilor în străinatate și efectul asupra copiilor aflați în țară

  1. Modalități de prevenire a insuccesului școlar, la elevii proveniți din medii defavorizate
  2. Stima de sine la adolescenți
  3. Modalități de prevenire a eșecului școlar

Lect. univ.dr. Gabriela CORNEA

 

  1. Folosirea povestilor in abordarea anxietatii la copii/ adolescenti
  2. Relatia dintre creativitate si stima de sine la adolescenti
  3. Atasamentul emotional si performanta scolara, la copii
  4. Atasamentul emotional si creativitatea, la copii
  5. Atasamentul emotional si performanta scolara, la copii
  6. Inteligenta emotionala
  7. Psihologia sportului astazi
  8. Renasterea psihologiei sportive
  9. Psihologia performantei in sport
  10. Maximizarea performantei sportive

 

Notă:

 

Temele prezentate sunt orientative. Studenţii pot propune coordonatorilor științifici reformularea titlului, precum și alte subiecte/ teme de cercetare psiho-pedagogică și de didactică aplicată.

Atenţie! Pentru buna realizare a lucrării trebuie consultat integral ghidul de realizare a lucrării de licenţă.


Capitolul VIII

GRAFICUL ACTIVITĂŢILOR DE PREGĂTIRE ŞI DE SUSŢINERE A LUCRĂRII DE LICENŢĂ PENTRU ANUL UNIVERSITAR 2017-2018

 

Nr. crt.

Activităţi

Termen

Observaţii

1

Alegerea temei lucrării de licenţă şi depunerea cererii din anexa nr.1 la secretariatul facultății.

Până la

29 noiembrie 2024

Contactul                              cu profesorul coordonator     se poate face direct, telefonic                      sau

prin e-mail

2

Stabilirea planului lucrării de licenţă şi a programului de cercetare ştiinţifică. Cu această ocazie se depune la secretariat cererea pentru alegerea temei de licenţă, avizată de coordonatorul ştiinţific

Până la

13 decembrie 2024

Activitate desfasurata OBLIGATORIU

faţă-n faţă                        cu coordonatorul

ştiinţific

3

Elaborarea lucrării de licenţă, sub îndrumarea coordonatorului ştiinţific.

Până la 9 iunie 2025

Activitatea       de îndrumare se poate desfăşura faţă-n faţă (recomandabil), prin e-mail sau prin

telefon

4

Validarea lucrării de licenţă de coordonatorul ştiinţific şi avizarea susţinerii acesteia în faţa comisiei de licenţă. Validarea lucrarii de licenta se va face inclusiv prin platforma save assign. Cu această ocazie se achită taxele legale pentru examenul de licenţă şi se depune la secretariat Dosarul de înscriere la examenul de licenţă, însoţit de cererea avizată de coordonatorul ştiinţific

Până la

10 iunie        2025

Activitate desfasurata OBLIGATORIU

faţă-n faţă                        cu coordonatorul ştiinţific

5

Depunerea (trimiterea) lucrării de licenţă redactată şi legată în coperţi tari, într-un singur exemplar, la secretariatul facultății

Până la 23 iunie 2025

-

6

Susţinerea lucrării de licenţă, numai la sediul Facultăţii de Psihologie şi Științele Educației din Braşov, Strada Turnului, nr. 7. Planificarea pe zile şi ore se va publica la sediul facultăţii şi pe internet

iulie 2025

Planificarea se va face pe baza aprobării Senatului USH

 

Notă: Termenele din grafic sunt termene-limită pentru pregătirea şi susţinerea lucrării de licenţă în prima sesiune (de vară).

 

Referinţe bibliografice

 

  1. Chelcea, S. (2003). Metodologia elaborării unei lucrări științifice. Bucureşti: Editura Comunicare.ro http://istoriesociala.ro/pdf/Tiu/UCDC/Licenta/chelcea_metodologie_lucrare_stiintifica.pdf
  1. CHELCEA, Septimiu (2010). Cum să redactăm o lucrare de licenţă, o teză de doctorat, un articol ştiinţific în domeniul ştiinţelor socioumane. Ediţia a IV-a revizuită şi adăugită. Editura Comunicare.ro: Bucureşti.
  1. ECO, Umberto (2006). Cum se face o teză de licenţă: Disciplinele umaniste. Editura Polirom: Iaşi.
  1. Șerbănescu, A. (2007). Cum se scrie un text (ed. IV). Iași: Polirom

 

Anexa nr.1 -Cerere tip pentru aprobarea temei lucrării de licență

 

 

UNIVERSITATEA SPIRU HARET

FACULTATEA DE PSIHOLOGIE ȘI ȘTIINȚELE EDUCAȚIEI BRAȘOV

 

 

APROBAT

Decan, Lect.univ.dr. Alexandra GOLOGAN

 

 

PROPUN SPRE APROBARE

Coordonator științific:

 

……………….....................................................

(gradul didactic și științific, prenumele și numele, semnătura)

DOAMNA DECAN,

 

Subsemnatul (a)........………………………………………………………………….....

(nume, nume după casătorie-unde este cazul, inițiala tatălui, prenume) student(ă) al (a) Facultăţii de Psihologie Științele Educației Brașov, în anul III la programul de studii universitare de licență

                                                                      promoţia ..........., vă rog să binevoiţi                  a-mi aproba tema                pentru lucrarea            de        licenţă,             cu

titlul…………………………………………………………………………………………………

………………………………………………………….……...................................... având               ca               îndrumător               pe                domnul (doamna)

............................................................................

(gradul didactic și științific, prenumele și numele)

Menționez că titlul lucrării                                                

(face parte din lista propusă de coordonatorul științific cu nr. / este un titlu reformulate al temei nr. / este o temă nouă)

iar lucrarea de licenţă va fi susţinută în sesiunea (luna şi anul)                                                                                                          

Semnătura,

Data:

 

Doamnei Decan al Facultății de Psihologie și Științele Educației Brașov

Anexa nr.2

Model coperta exterioară

 

 

UNIVERSITATEA SPIRU HARET

FACULTATEA DE PSIHOLOGIE ŞI ȘTIINȚELE EDUCAȚIEI BRAŞOV DEPARTAMENTUL DE PSIHOLOGIE ȘI ȘTIiNȚELE EDUCAȚIEI

PROGRAMUL DE STUDII UNIVERSITARE DE LICENŢĂ

PSIHOLOGIE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LUCRARE DE LICENŢĂ

 

 

 

COORDONATOR ŞTIINŢIFIC:

grad didactic Prenume NUME

STUDENT:

Prenume NUME

Brașov Anul susținerii

 

Anexa nr.3 Model coperta interioară

 

 

 

UNIVERSITATEA SPIRU HARET

FACULTATEA DE PSIHOLOGIE ŞI ȘTIINȚELE EDUCAȚIEI BRAŞOV DEPARTAMENTUL DE PSIHOLOGIE ȘI ȘTIINȚELE EDUCAȚIEI

PROGRAMUL DE STUDII UNIVERSITARE DE LICENŢĂ

PSIHOLOGIE

 

 

 

 

 

 

 

Titlul lucrării

Subtitlul (dacă este cazul)

COORDONATOR ŞTIINŢIFIC:

grad didactic Prenume NUME

STUDENT:

Prenume NUME

Brașov Anul susținerii

Anexa nr. 4 (Model pagină de cuprins)


Cuprins

 

 

Introducere / pag.

 

 

Capitolul 1. Titlul capitolului 1 (Baze teoretice) / pag.

  • Titlul subcapitolului 1 / pag.
  • Titlul subcapitolului 2 / pag. 1.3 / pag.

.

.

Capitolul 2. Titlul capitolului 2 (Metodologia cercetării) / pag.

  • Titlul subcapitolului 1 / pag.
  • Titlul subcapitolului 2 / pag. 2.3 / pag.

.

.

Concluzii / pag.

Bibliografie / pag.

Anexe (dacă e cazul) / pag.

Rezumatul lucrării / pag.