Examen de licență
- Detalii
- Publicat: 18 Noiembrie 2024 18 Noiembrie 2024
- Ultima actualizare: 18 Noiembrie 2024 18 Noiembrie 2024
Cuprins
Cadrul general / 2
Capitolul I. Coordonarea lucrării de licenţă / 3
Capitolul II. Structura lucrării de licenţă / 5
Capitolul III.Reguli de redactare a lucrării de licenţă / 9
Capitolul IV. Reguli de prezentare a lucrării de licență / 10
Capitolul V. Repere privind evaluarea lucrării de licenţă / 12
Capitolul VI. Lista coordonatorilor ştiinţifici şi a tematicii pentru lucrările de licenţă - / 13
Capitolul VII. Graficul activităţilor de pregătire şi de susţinere a lucrării de licenţă / 21
Anexe/ 21
Cadrul general
Începând cu anul universitar 2011/2012, Metodologia privind organizarea şi desfăşurarea examenelor de finalizare a studiilor - examen de licenţă /diplomă /disertaţie a prevăzut ca acestea să fie constituite din două probe:
- Evaluarea cunoştinţelor fundamentale şi de specialitate;
- Prezentarea şi susţinerea lucrării de licenţă.
Fiecare student are obligaţia de a-şi alege tema lucrării de licenţă respectând, pe parcursul elaborării şi prezentării lucrării, cerinţele impuse de cadrul didactic coordonator.
Lucrarea de licenţă trebuie să pună în lumină volumul şi profunzimea cunoştinţelor teoretice ale absolventului, capacitatea aplicării acestora în practică, capacitatea de sinteză şi de selecţie a informaţiilor culese, precum şi enunţarea unor propuneri şi a unor măsuri de ameliorare/ îmbunătăţire a activităţii sau a fenomenului/procesului analizat.
În vederea realizării acestui deziderat, se impune ca în elaborarea lucrării de licenţă să fie respectate următoarele cerinţe:
- criteriul major în alegerea domeniului temei de licenţă trebuie să fie avantajul pe care îl
poate oferi explorarea acestuia pentru procesul de formare a viitorilor specialişti;
- tema analizată, cercetată, trebuie corelată cu specializarea universitară a absolventului;
- să asigure absolventului posibilitatea opţiunii pentru cercetarea acelui segment de activitate în care are profunde cunoştinţe generale şi de specialitate, dar şi un interes deosebit;
- să valorifice multiple posibilitaţi de informare.
Prezentul Ghid pentru redactarea şi evaluarea lucrării de licenţă are următoarele
obiective:
- eficientizarea activităţii de coordonare a lucrărilor de licenţă;
- facilitarea redactării corecte de către absolvent a lucrării de licenţă;
- creşterea nivelului calitativ al lucrărilor de licenţă;
- evaluarea unitară a absolvenţilor care îşi susţin lucrarea de licenţă.
În vederea atingerii obiectivelor enunţate anterior, prezentul ghid conţine informaţii despre:
- coordonarea lucrării de licenţă (capitolul I);
- informaţii referitoare la structura lucrării de licenţă (capitolul II);
- reguli de redactare a lucrării de licenţă (capitolul III);
- reguli de prezentare a lucrării de licenţă (capitolul IV);
- grila de evaluare a lucrării de licenţă (capitolul V).
CAPITOLUL I. COORDONAREA LUCRĂRII DE LICENŢĂ
- Coordonarea lucrării presupune parcurgerea mai multor etape:
- Alegerea temei lucrării de licență; în capitolul VI este lista propusă de cadrele didactice ale
facultăţii
- Contactarea coordonatorului ştiinţific pentru stabilirea exactă a titlului şi elaborarea planului lucrării.
- Completarea unei cereri tip şi depunerea acesteia la secretariatul facultăţii. După înscriere şi depunerea cererii de coordonare, nu mai este posibilă schimbarea coordonatorului ştiinţific pentru anul universitar în curs.
- Contactarea periodică a coordonatorului ştiinţific pentru observaţii şi recomandări, graficului de întâlniri.
- Finalizarea lucrării de licenţă şi contactarea coordonatorului în vederea obţinerii avizului
final.
- Printarea lucrării (tipărirea), copertarea (într-un singur exemplar), ataşarea formatului electronic într-un plic (CD, DVD pe care va fi scris numele şi titlul lucrării, conţinând lucrarea de licenţă în totalitate, inclusiv anexele) şi predarea la secretariatul facultăţii respectând termenele anunțate.
- Redactarea de către coordonatorul ştiinţific a referatului de apreciere al lucrării de licenţă.
b. Atribuţiile coordonatorului ştiinţific:
- să propună teme pentru lucrări de licenţă care să-i permită studentului o contribuţie personală în domeniul psihologiei sau al științelor educației;
- să ofere studentului îndrumări referitoare la identificarea unei bibliografii actuale, corespunzătoare temei alese şi necesare întocmirii planului lucrării;
- să comunice datele stabilite pentru consultaţii în vederea evaluării modalităţii de respectare, pas cu pas, de către student, a îndicaţiilor primite;
- apreciază calitatea conţinutului capitolelor elaborate, face observaţii şi sugestii de
completare sau reconsiderare după caz, urmăreşte logica şi coerenţa ideilor;
- să îndrume studentul în vederea susţinerii finale a lucrării de licenţă;
- să completeze referatul de apreciere a lucrării finale.
Pentru a fi acceptată la susţinere, lucrarea trebuie să primească cel puţin nota 6 din partea profesorului coordonator. Nota propusă de coordonatorul ştiinţific va fi luată în considerare de către comisia de licenţă, prin însumarea cu notele membrilor comisiei şi efectuarea mediei.
c. Obligaţiile studentului
- să aleagă în intervalul stabilit de conducerea facultăţii o temă din lista propusă sau să propună o altă temă şi să obţină acordul conducătorului ştiinţific;
- să ia legătura cu profesorul ales pentru stabilirea planului lucrării;
- să identifice sursele bibliografice pentru întocmirea lucrării; documentarea va viza identificarea stadiului cunoaşterii şi investigării ştiinţifice a temei propuse (pe plan intern şi internaţional), clarificarea cu privire la controversele existente în literatura de specialitate şi la posibilele direcţii de continuare a cercetării. Studiul bibliografiei se va face sistematic, prin consemnarea ideilor, pasajelor şi argumentelor semnificative, notându-se autorul, anul şi pagina, prin gruparea pe problemele principale urmărite;
- să respecte datele afişate, de elaborare şi verificare împreună cu conducătorul ştiinţific al lucrării;
- să se întâlnească periodic cu coordonatorul ştiinţific la datele stabilite în prealabil;
- să redacteze lucrarea respectând criteriile cerute şi specificate;
- să depună la secretariatul facultăţii lucrarea în formă finală cu minim două săptămâni înainte de data susţinerii lucrărilor de licenţă.
RETINETI!
Respectarea formulării temei şi a termenelor fixate de facultate şi de cadrul didactic coordonator sunt obligatorii!
NOTĂ
- Responsabilitatea elaborării lucrării de licenţă îi revine studentului. Acesta are datoria să îşi redacteze teza în conformitate cu cerinţele coordonatorului. Se interzice preluarea, copierea, reproducerea în parte sau în totalitate a unor lucrări elaborate de terţi. În momentul depunerii lucrării de licenţă, studentul va completa o declaraţie pe propria răspundere referitoare la calitatea de autor. Toate lucrările de licenţă vor fi verificate înaintea susţinerii cu funcţia ”Save Assign”, disponibilă pe platforma Blackboard, care permite identificarea porţiunilor copiate (plagiate) din surse Internet, din lucrări ale studenţilor Universităţii Spiru Haret sau din lucrări ale studenţilor din alte universităţi. Plagiatul şi fraudarea se penalizează prin excluderea candidatului de la examenul de licenţă.
- Studentul va realiza o prezentare a lucrării (preferabil în format PowerPoint) în vederea susţinerii orale a lucrării de licenţă. Studentul trebuie să aibă în vedere încadrarea în timpul de prezentare alocat.
CAPITOLUL II. STRUCTURA LUCRĂRII DE LICENŢĂ
Lucrarea de licenţă va cuprinde 30 de pagini, maxim 50 pagini, cu anexe. În ansamblul conţinutului lucrării, documentarea teoretică trebuie să asigure 40 %, restul fiind acoperit de cercetarea metodologică. În redactarea lucrării, urmăriți respectarea următoarelor elemente obligatorii:
- Coperta va conţine următoarele informaţii (Anexa nr.2 ):
- universitatea;
- facultatea;
- departamentul;
- programul de studii;
- nivelul de susţinere al lucrării (lucrarea de licenţă)
- numele şi gradul didactic al coordonatorului ştiinţific;
- numele absolventului;
- anul realizării şi susţinerii lucrării
- Pagina de titlu este pagina care va conţine urmatoarele informaţii (Anexa nr.3):
- numele universităţii;
- facultatea;
- programul de studii;
- departamentul;
- titlul lucrării de licenţă;
- numele şi gradul didactic al coordonatorului ştiinţific;
- numele absolventului;
- anul susţinerii
- Cuprinsul va conţine denumirea şi numerotarea capitolelor, subcapitolelor şi subpunctelor, bibliografia şi anexele cu menţionarea paginii corespunzătoare din text (Anexa nr.4);
- Conţinutul lucrării - lucrarea de licenţă trebuie să aibă o organizare logică, în capitole, a căror succesiune este următoarea:
- Introducerea - va fi redactată în maxim 2-3 pagini, ea constituind argumentul opţiunii pentru tema lucrării şi a cercetării realizate. În această parte a lucrării se va prezenta succint importanţa şi actualitatea temei abordate, motivându-se alegerea ei şi pot fi, de asemenea, prezentate punctele de vedere existente în literatura de specialitate în ceea ce priveşte tema abordată. În această parte a lucrării se poate prezenta, pe scurt, structura lucrării, rezumând conţinutul capitolelor.
- Capitolele – conţinutul lucrării va cuprinde două părţi: o parte teoretică şi o parte aplicativă, de cercetare. Partea teoretică poate cuprinde mai multe capitole (maxim 4) în funcţie de precizările coordonatorului ştiinţific, unde se prezintă cadrul teoretic al problemei studiate şi se realizează prin precizarea şi definirea conceptelor, noţiunilor, accepţiunilor utilizate pe parcursul lucrării, evaluarea critică a literaturii de specialitate relevante pentru tema propusă, prin prezentarea principalelor teorii/modele explicative, a corelaţiilor ce se pot stabili între conceptele utilizate etc. Titlul capitolelor poate fi formulat liber de autor, dar acesta trebuies să reflecte conţinutul acestora.
Atenţie! Această parte a lucrării trebuie să constituie fundamentul teoretic al celei de-a doua părţi a lucrării; din punct de vedere cantitativ documentarea teoretică trebuie să se înscrie cu procentul de max.40% în structura lucrării; în evaluarea ei se va lua în considerare capacitatea autorului de a selecta surse bibliografice relevante şi actuale pentru tema abordată, de a le analiza critic, de a-şi formula propriul punct de vedere asupra temei alese.
Capitolul de cercetare – reprezintă contribuţia personală a autorului şi presupune:
- o cercetare experiementală, observaţională,
- studiu corelaţional,
- studiu de caz
- anchetă psihosocială etc. în funcţie de recomandările coordonatorului ştiinţific. Eşantioanele de cercetare/populaţia investigată vor fi în strânsă legătură cu
- scopul
- obiectivele lucrării, reprezintă ghiduri ale întregii cercetări, ele justificând în mare parte însăşi cercetarea (Zlate, 2000, p. 391).
- ipotezele cercetării, constituie cel mai important demers pentru o cercetare ştiinţifică (reprezintă „nucleul” unei cercetări ştiinţifice).
Rolul lor este acela de a ghida, de a direcţiona întreaga cercetare.
- Formularea lor trebuie să fie explicită.
Câteva definiţii ale ipotezei:
- Arthur S. Reber: „o propoziţie sau asumţie care serveşte în explicarea câtorva fapte”;
- Jean-FranȘois Le Ny: „o propoziţie teoretică supusă probei faptelor”. (apud Zlate, 2000, pp. 391-392)
Structura ipotezei include:
- unitate (grup, societate, instituţie, persoană etc)
- variabilă (coeziune, inteligenţă, democraţie, ierarhie etc)
- un set de valori ale variabilelor (puternică, autentică, înaltă, excepţională etc.)
Cel mai frecvent, ipoteza ia forma unei implicații logice, fiind formulată în termenii:
„dacă”….. „atunci”....
Subiecții/participanții cercetării
- Alegerea subiecţilor: în funcţie de natura problemei studiate.
- Descrierea subiecților/lotului de subiecţi (modul şi criteriile de constituire, mărime, populaţie de referinţă, numărul de subiecţi în cazul cercetărilor parametrice/cantitative să fie relevant).
- Descrierea variabilelor (dependente și independente) cercetării.
- Precizarea locului de desfășurare a cercetării și a perioadei de timp în care s-a aplicat cercetarea.
Metode şi instrumente/tehnici de cercetare
- Metodele și instrumentele de cercetare trebuie selectate în mod adecvat, în funcţie de:
- concepţia general-teoretică, obiectivele şi ipotezele cercetării.
- Se precizează atât metodele specifice cercetării, precum și metodele complementare
(statistico-matematice).
Instrumentele utilizate în recoltarea datelor trebuie să fie descrise în mod adecvat:
- precizați modul de structurare a instrumentelor – număr de itemi, dimensiuni, variabile; modul de interpretare, etalonare; trebuie să se facă referire la referinţele care le susţin din punct de vedere teoretic şi aplicativ;
- precizați autorul, sursa, precum și modul de administrare a instrumentelor (creion- hârtie, computerizat sau on-line);
- este interzisă utilizarea testelor psihologice cu licență (consultați-vă din timp în acest sens cu coordonatorul/îndrumătorul științific al lucrării);
- atunci când utilizați inventare / chestionare pe care le-ați adaptat/elaborat personal (și cu acordul prealabil al îndrumătorului științific), descrieți în detaliu modul în care acestea au fost construite: analiză de itemi, consistenţă internă, validitate de construct (validarea instrumentelor respective)
- fiecare instrument aplicat trebuie să se regăsească sub formă de prototip/model la sfârşitul lucrării - la Anexe;
- baza de date brute obținute în urma aplicării instrumentelor va fi monitorizată, verificată de către coordonatorul științific al lucrării.
A nu se confunda metoda cu tehnica/instrumentul! Faceţi distincţia clară între metodă şi instrument/tehnică (de exemplu: chestionarul este tehnică/ instrument, iar metoda corespunzătoare acestei tehnici este metoda anchetei).
Rezultatele cercetării și interpretarea lor
Acest capitol va trebui să valorifice în mod sistematic, clar şi inteligibil datele obţinute, în sprijinul verificării ipotezelor cercetării. În acest sens, se au în vedere două etape succesive :
- Prezentarea și analiza/prelucrarea datelor;
- Interpretarea rezultatelor cercetării.
Concluziile lucrării - în această parte a lucrării de licenţă, se regăsesc cele mai importante concluzii din lucrare, opinia personală privind rezultatele obţinute în cercetare, precum şi direcţii viitoare de cercetare legate de tema abordată. Concluziile lucrării nu se constituie în capitol separat.
- Bibliografie - va conţine lista tuturor surselor de informaţie utilizate de către absolvent
pentru redactarea lucrării de licenţă. Bibliografia nu se va numerota ca un capitol al lucrării.
Citările din cuprinsul lucrării
- Se va ţine cont de necesitatea citării tuturor surselor, indiferent de natura lor primară (surse scrise, surse electronice, internet, surse orale etc.); toate sursele citate în textul lucrării trebuie să se regăsească în lista bibliografică; toţi autorii din lista de referinţe trebuie să fie citaţi în text; utilizarea unui format standard de citare, unic pe tot parcursul lucrării.
- Preluarea identică a unui fraze va fi citată cu indicarea paginii din sursa utilizată. De exemplu:„text citat….” (Ionescu, 2009, 125). În cazul în care sunt mai mult de trei autori, în text se va trece numai numele primului, urmat de expresia et al. (în lista de referinţe se vor scrie numele tuturor).
La citarea indirectă, se va scrie numele celui căriua îi aparţine ideea/punctul de vedere, urmat de apud (după) numele autorului cărţii din care am citat efectiv, apoi se trec anul şi pagina de unde s-a preluat textul. De exemplu: „... text... ” (Popescu apud Ionescu, 2009, 15).
Repere metodologice pentru alcătuirea liste bibliografice apud Septimiu Chelcea. (2003). Cum să redactăm. Bucureşti: Editura Comunicare.ro (pp. 36-41; pp.73-88).
Recomandări bibliograf ice:
- Chelcea, S. (2003). Metodologia elaborării unei lucrări ştiinţifice. Bucureşti: Editura Comunicare.ro http://istoriesociala.ro/pdf/Tiu/UCDC/Licenta/chelcea_metodologie_lucrare_stiintifica.pdf
- Eco, Umberto (2006). Cum se face o teză de licenţă: Disciplinele umaniste. Editura Polirom:
Iaşi.
- Neacşu, I. (1990). Metode şi tehnici de învăţare. Bucureşti: Editura Militară.
- Bibliografia temei (“bibliography”) = totalitatea bibliografiei (cărţi, articole, surse Internet etc.) privitoare la o temă dată.
- Bibliografia consultată (“references”) = Referinţe bibliografice la care se face trimitere în locuri precise ale textului redactat (prin citare, parafrazare, menţionarea contribuţiei autorilor ş.a.m.d.).
Atenţie!
- Alfabetul utilizat în ordonarea listei bibliografice este cel al limbii române;
- În cazul unei lucrări care este coordonată de unul sau mai mulţi autori în lista bibliografică se trec doar aceştia, cu menţionarea explicită ÎNTRE PARANTEZE a calităţii lor (“coord.” sau “eds.” – în engleză);
- Autorii maghiari îşi scriu pe copertă mai întâi numele şi apoi prenumele. În lista bibliografică această ordine nu va fi inversată (ca în cazul altor limbi, inclusiv româna);
- Autorii a căror nume includ o particulă de nobleţe (“de” “La”, “Le”, “Van”, “Von” ) vor fi citaţi la litera corespunzătoare acestei particule. Se va include un spaţiu tipografic între particulă şi numele autorului;
- Autorii britanici cu nume formate cu prefixele O’, Mc, Mac se trec la listele corespunzătoare
acestora; Nu se va include un spaţiu tipografic între prefix şi numele autorului;
- Dacă lucrările nu au menţionat un autor, se ordonează în funcţie de instituţia sau organizaţia emitentă
Atenţie!
- Dacă autorul inclus în lista bibliografică a publicat într-un an mai multe lucrări, vom nota
după anul de apariţie (fără nici un spaţiu liber) primele litere ale alfabetului;
- Pentru un autor care are mai multe lucrări ca unic autor, se ordonează în ordine cronologică inversă (din prezent către lucrările publicate anterior), urmate de lista în care autorul are unul sau mai mulţi colaboratori;
- Lucrările care nu au menţionat anul apariţiei sunt notate cu menţiunea a. = fără an
- Anexe (dacă este cazul) - acestea apar într-o secţiune separată, dar care nu se consideră capitol al lucrării. Fiecare anexă se va menţiona cel puţin o dată în textul lucrării. Anexele se numerotează crescător (Anexa nr.1, Anexa nr.2 etc.).
CAPITOLUL III. REGULI DE REDACTARE A LUCRĂRII DE LICENŢĂ
Lucrarea de licenţă va fi scrisă în stil impersonal (nu se va utiliza persoana I, singular). Se
va folosi un limbaj simplu şi clar. Informaţiile vor fi comunicate într-o manieră directă şi inteligibilă, într-o structurare logică şi coerentă. Se va acorda o atenţie deosebită eliminării greşelilor gramaticale şi de tehnoredactare.
Formatul întregii lucrări este A4, numărul de pagini fiind între 30 şi 40, cu următoarele
elemente:
- Marginile paginii - se vor utiliza următoarele valori:
- margine stânga: 3 cm;
- margine dreapta: 2 cm;
- margine sus: 2 cm;
- margine jos: 2 cm.
- Spaţiere între rânduri - textul va respecta o spaţiere între rânduri de 1,5 linii.
- Alinierea textului în cadrul paragrafelor - textul din cadrul paragrafelor normale va fi aliniat între marginile din stânga şi dreapta (justify). Primul rând al fiecărui paragraf va avea o indentare de 1,5 cm. Excepţie fac titlurile capitolelor, care pot fi aliniate centrat, precum şi etichetele tabelelor şi figurilor.
- Font - fontul utilizat pentru redactare va fi Times New Roman, cu dimensiunea de 12 puncte, utilizând diacriticele specifice limbii în care este redactată lucrarea (ă, â, î, ş, ţ - pentru limba română).
- Numerotarea paginilor - numerotarea paginilor se face începând cu pagina de titlu, până la ultima pagină a lucrării, dar numărul paginii apare doar începând cu Introducerea. Numărul de pagină se inserează în subsolul paginii, centrat.
- Antetul paginii - apare începând cu introducerea şi va conţine numele absolventului (în stânga) şi titlul capitolului (în dreapta).
- Tabele - tabelele se numerotează cu 2 cifre, prima reprezentând numărul capitolului, iar cea de a doua reprezentând numărul tabelului din capitolul respectiv. Fiecare tabel are număr şi titlu, care se menţionează deasupra tabelului. Dacă este cazul, sursa datelor se precizează sub tabel, aliniat între marginile din stânga şi dreapta (justify), indicând în mod obligatoriu numele autorilor, anul, pagina sau adresa de Internet completă.
- Figuri - figurile (aici sunt incluse imagini, grafice, capturi de ecran) se numerotează cu 2 cifre, prima reprezentând numărul capitolului, iar cea de a doua fiind numărul figurii din capitolul respectiv; fiecare figură are număr şi titlu, care se menţionează sub figură, centrat; dacă este cazul, sursa figurii se indică pe rândul imediat următor, (justify), indicând numele autorului(lor), anul, pagina sau adresa de Internet completă.
- Lucrarea se tipăreşte pe o singură parte a foii, într-un singur exemplar.
- Lucrarea de licenţă va fi legată în coperţi tari, de pânză, piele sau imitaţie.
CAPITOLUL IV. REGULI DE PREZENTARE A LUCRĂRII DE LICENŢĂ
Prezentarea lucrării de licenţă în faţa comisiei de examinare este cel puţin la fel de importantă ca şi redactarea acesteia. Nota finală obţinută de către absolvent reprezintă atât rezultatul evaluării lucrării de coordonatorul ştiinţific (evaluare consemnată într-un referat semnat în original), cât şi rezultatul evaluării comisiei, în urma prezentării şi susţinerii acesteia de către absolvent.
Lucrarea trebuie depusă la secretariatul facultăţii, într-un exemplar copertat şi în format electronic (CD, DVD etc.), în acelaşi timp cu dosarul de înscriere, conform calendarului întocmit de facultate.
Lucrarea este prezentată oral în faţa comisiei, care o notează în funcţie de mai multe criterii:
- Originalitatea concepţiei;
- rigoarea argumentaţiei;
- selectarea materialului bibliografic;
- relevanţa şi corectitudinea informaţiei;
- calitatea exprimării;
- corectitudinea şi rigoarea redactării;
- forma de prezentare orală.
Absolvenţii vor fi anunţati cu cel puţin cinci zile înainte, asupra datei, a orei şi a locaţiei unde îşi vor susţine lucrarea de licenţă în faţa comisiei. Neprezentarea absolventului la data, ora şi locaţia stabilită poate atrage eliminarea acestuia din examenul de licenţă. Cadrul didactic coordonator va însoţi absolventul în faţa comisiei.
Pentru prezentarea lucrării de licenţă în faţa comisiei, absolventul are la dispoziţie un număr limitat de minute, anunţat în prealabil. Prezentarea poate fi susţinută, cu acordul comisiei, cu ajutorul unei prezentări multimedia, concepute în format PowerPoint/ Prezi.
Membrii comisiei adresează absolventului întrebări referitoare la subiectul lucrării de licenţă, dar şi cu privire la metodologia şi la resursele folosite.
CAPITOLUL V. EVALUAREA LUCRĂRII DE LICENŢĂ
În vederea evaluării unitare a lucrărilor de licenţă s-au întocmit următoarele grile de
evaluare:
Tabelul nr. V. 1. Grilă de evaluare a lucrării de către cadrul didactic coordonator
Nr.Crt. |
Criteriu de evaluare |
Punctaj |
1. |
Evaluarea calităţii lucrării/cercetării întreprinse |
7 puncte |
2. |
Respectarea regulilor de structurare a lucrării conform prezentului Ghid |
1,5 puncte |
3. |
Respectarea regulilor de redactare a lucrării conform prezentul Ghid |
1,5 puncte |
Tabelul nr. V. 2. Grilă de evaluare a lucrării de către membrii comisiei
Nr. Crt. |
Criteriu de evaluare |
Punctaj |
1. |
Evaluarea calităţii lucrării/cercetării întreprinse |
2 puncte |
2. |
Respectarea regulilor de structurare a lucrării conform prezentului Ghid |
1,5 puncte |
3. |
Respectarea regulilor de redactare a lucrării conform prezentului Ghid |
1,5 puncte |
4. |
Prezentarea lucrării şi răspunsurile la întrebări |
5 puncte |
CAPITOLUL VI. LISTA COORDONATORILOR ŞTIINŢIFICI ŞI A TEMATICII PENTRU LUCRĂRILE DE LICENŢĂ
- LISTA COORDONATORILOR ŞTIINŢIFICI
- Teme la discipline fundamentale şi de specialitate
Nr. crt. |
Grad didactic Numele si prenumele |
Telefon |
|
1. |
Conf. univ. dr. Anca-Olga ANDRONIC |
0742 050 300 |
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. |
2. |
Conf. univ.dr. Adina BABONEA |
0721 332 033 |
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. |
3. |
Lect. univ. dr. Cristiana BĂLAN |
0743 119 433 |
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. |
4. |
Lector dr. Gabriela CORNEA |
0744 246 382 |
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. |
5. |
Lect. univ.dr. Elena HURJUI |
0762 609 785 |
|
6. |
Lect. univ.dr. Jeflea ANTONETA |
0744 309 386 |
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. |
7. |
Lect. univ. dr. Alexandra GOLOGAN |
0745 631 077 |
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. |
8. |
Conf. univ. dr. Ioana LEPADATU |
0723 321 774 |
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. |
9. |
Lect. univ. dr. Ion NEGRILA |
0773 960 723 |
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. |
10. |
Conf. univ. dr. Marilena TICUSAN |
0724 743 443 |
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. |
11. |
Conf. univ. dr. Otilia TODOR |
0766 434 866 |
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. |
Cadre didactive asociate |
|||
12. |
Conf.univ.dr. Nicolae CRUCERU |
0721 368 355 |
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. |
13. |
Lect. univ. dr. Daniela FLORESCU |
0745 030 623 |
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. |
14. |
Lect. univ. dr. Horia HUDUBET |
0744 470 309 |
Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. |
- TEMELE / TITLURILE LUCRĂRILOR DE LICENŢĂ
propuse de COORDONATORII ŞTIINŢIFICI (ordine alfabetică)
Precizare:
Temele propuse sunt orientative şi pot fi reformulate sau adăugate altele noi, cu acordul coordonatorului ştiinŢific. Acest fapt se menŢionează în Cererea tip pentru aprobarea temei lucrării de licenţă – Anexa nr.1.
Conf. univ. dr. Anca-Olga ANDRONIC
- Importanţa cunoaşterii stilurilor de învăţare
- Consilierea carierei în grădiniţă/şcoală (la alegere)
- Programe de consiliere psihopedagogică a preşcolarilor/şcolarilor mici (la alegere)
- Educaţia din perspectiva inteligenţelor multiple
- Efectele televiziunii/mass-media asupra dezvoltării copilului preşcolar/şcolar (la alegere)
- Prevenirea şi combaterea violenţei în şcoală
- Cauze şi modalităţi de prevenire a eşecului scolar
- Educaţie pentru sănătate – programe de intervenţie în grădiniţă/şcoală (la alegere)
- Metode şi tehnici de învăţare moderne în ciclul primar/grădiniţă (la alegere)
Conf. univ dr. Adina Babonea
- Rolul jocului didactic în optimizarea comunicării verbale a elevilor din ciclul primar
- Metode de îmbogăţire a vocabularului în învăţământul primar
- Predarea-învățarea subiectului şi predicatului în învăţământul primar
- Predarea-învăţarea substantivului în lecţiile de limbă română în învăţământul primar.
- Predarea-învăţarea adjectivului în lecţiile de limbă română în învăţământul primar.
- Predarea-învăţarea verbului în învăţământul primar
- Dezvoltarea capacităţii şcolarului mic de comunicare scrisă prin realizarea compunerilor
- Textul narativ la nivelul învăţământului primar.
- Modalități de îmbogățire și dezvoltarea a limbajului preșcolarilor
- Contribuția jocului didactic la optimizarea comunicării verbale și non-verbale a elevilor din ciclul primar
- Lectura pe bază de imagini – metodă de dezvoltare a capacității de comunicare orală în învățământul preșcolar.
- Stimularea creativității preșcolarilor cu ajutorul Lecturii de baza de imagini
- Contribuția basmului la dezvoltarea capacității de comunicare în învățământul primar
- Contribuția legendelor la dezvoltarea capacității de comunicare în învățământul primar
Lector univ. dr. Cristiana BĂLAN
- Educaţia in spiritul globalizării
- Rolul comunicării asertive în educaţie
- Educaţia integrală a copilului în conformitate cu nevoile individuale
- Diversitate si multiculturalism în educaţie
- Relaţia imaginii de sine cu evolutia invăţării şcolare.
- Dimensiunea subiectivă a insuccesului şcolar
- Dezvoltarea inteligentei emoţionale la elevi
- Implicaţii ale autodeterminării în practica şcolară
- Particularități tradiționale și moderne ale educației în societatea românească
- Efectele pandemiei asupra educației
Lector univ.dr. Gabriela CORNEA
- Psihopedagogia jocurilor digitale în procesul de învățare
- Rolul jocului în dezvoltarea cognitivă la copiii preșcolari
- Jocul ca strategie didactică în procesul de învățare la ciclul primar
- Impactul jocurilor de rol în dezvoltarea competențelor socio-emoționale la preșcolari
- Jocul și dezvoltarea abilităților motrice la copii
- Curriculum integrat: Avantaje și provocări în implementarea acestuia în școlile primare
- Evaluarea competențelor în cadrul unui curriculum bazat pe competențe
- Curriculum integrat: Avantaje și provocări în implementarea acestuia în școlile primare
- Aspecte ale dezvoltarii creativitatii in invatamantul prescolar
- Adaptarea curriculumului pentru elevii cu nevoi educaționale speciale
- Metode şi tehnici de evaluare utilizate la ciclul primar
- Metode şi tehnici de dezvoltare a limbajului la vârsta preşcolară
- Jocul liber vs. jocul structurat: Efecte asupra dezvoltării sociale la preșcolari
- Utilizarea jocului didactic în predarea matematicii la clasa pregătitoare
- Metode tradiționale vs. metode moderne de predare: O comparație în contextul educației primare
- Importanța jocului simbolic în dezvoltarea limbajului la copiii de vârstă preșcolară
- Jocul în educația incluzivă: Adaptări pentru copiii cu nevoi speciale
Lect. univ. dr. Elena HURJUI
- Metode şi tehnici de evaluare a potenţialului intelectual la preşcolari
- Strategii de prevenire şi înlăturare a eşecului şcolar în învăţământul primar
- Metode şi tehnici de evaluare în învățământul preşcolar
- Metode şi tehnici de evaluare în învățământul preşcolar
- Studiu comparativ – metode de evaluare clasice vs. metode alternative
- Alternativa educațională “Step by Step”
- Valențele formative și stimulative ale jocului la vârstă preşcolară
- Educație interculturală în școală / grădiniță
- Valenţele formative ale metodelor şi instrumentelor de evaluare la nivelul învăţământului primar
- Rolul strategiilor didactice în stimularea creativităţii elevilor din ciclul primar.
- Strategii didactice de activizare, îmbogăţire, nuanţare a vocabularului şcolarului mic
Conf. univ. dr. Ioana LEPADATU
- Jocul şi jucăria în sprijinul educaţiei.
- Particularităţile integrării copiilor din grupa pregătitoare în ciclul primar
- Învăţarea pentru performanţă.
- Provocări ale părinţilor şi/sau educatorilor şi/ sau învăţătorilor la intrarea în şcoală.
- Stilurile parentale şi consecinţe asupra dezvoltării copilului.
- Rolul familiei în dezvoltarea copilului.
- Formarea imaginii de sine la copii/adolescenŢi.
- Relaţia profesor -elev- părinte în spaţiul activităţilor didactice/extradidactice.
- Conflicte la nivelul clasei de elevi - forme, cauze generatoare şi soluţionarea lor.
- Studii comparative ale activităţii de învăţare-predare pe vârste/gen/situaţii economice/cultură…
Lect.univ.dr. Alexandra GOLOGAN
- Influenţa jocului asupra stimulării creativităţii preşcolarului.
- Impactul mediului familial asupra reuşitei şcolare a elevilor din ciclul primar.
- Dezvoltarea limbajului la preşcolari prin ludoterapie
- Relatia dintre mediul familial şi reuşita şcolară.
- Comunicarea profesor-elev din pespectiva didacticii moderne
- Rolurile şi personalitatea cadrului didactic din şcoala modernă
- Fişa psihopedagogică - instrument al cunoaşterii psihopedagogice a şcolarului mic
- Arta educatiei în pedagogia Waldorf
- Rolul relaţiei dintre familie şi mediul educaţional şcolar în dezvoltarea armonioasă a
copilului
Conf. univ.dr. Marilena TICUŞAN
- Modalităţi de valorificare a jocului didactic în procesul de socializare a preşcolarilor
- Stimularea şi dezvoltarea creativităţii la vârsta preşcolară
- Metode şi mijloace de eficientizare a aspectelor de natură relaţională din grădiniţă
- Dezvoltarea creativitatii prescolarilor prin activitatile integrate
- Valorificarea jocului didactic în dezvoltarea capacităţilor intelectuale ale preşcolarilor
- Modalităţi de cunoastere, stimulare, dezvoltare a capacitatilor creatoare ale prescolarului
- Invăţarea prin dramatizare – strategie de formare şi dezvoltare a capacităţii de comunicare a copilului preşcolar
- Dezvoltarea capacităţii de comunicare verbală a copilului preşcolar prin activităţi liber alese
- Rolul jocului didactic în optimizarea comunicării verbale şi nonverbale a preşcolarilor
Conf. univ. dr. Otilia TODOR
- Specificul activităţilor de învăţare desfăşurate cu preşcolarii cu cerinţe educaţionale speciale
- Specificul evaluării performanţelor şcolare ale elevilor cu cerinţe educaţionale speciale
din clasele I-IV
- Particularităţile comunicării verbale la copii cu cerinţe educative speciale
- Rolul activităţilor extraşcolare în însuşirea cunoştinţelor de istorie la clasele primare
- Formal şi nonformal la nivelul procesului instructiv-educativ din ciclul primar
- Strategii de prevenire şi înlăturare a eşecului şcolar în învăţământul primar
- Stimularea dezvoltării cognitive la copii cu CES.
- Metode actuale pentru stimularea gândirii critice la şcolarii cu dificultăţi de învăţare .
- Valenţe formative ale activităţii de rezolvare şi compunere a problemelor în direcţia cultivării creativităţii la elevii cu intelect de limită.
Lect. univ.dr. Jeflea ANTONETA
- Orice temă propusă de student in domeniul / aria matematicii
Lect. univ. dr. Ion NEGRILA
Didactica muzicii
- Metode interactive de predare a muzicii în învățământul preșcolar
- Rolul educației muzicale în dezvoltarea cognitivă a copiilor preșcolari
- Integrarea tehnologiei în predarea muzicii în școli
- Metode tradiționale vs moderne de predare a muzicii în școli
- Impactul corului școlar asupra dezvoltării sociale și emoționale a elevilor
- Educația muzicală și dezvoltarea creativității la copiii de vârstă preșcolară
- Implementarea programelor de educație muzicală în grădinițe
- Muzica și dezvoltarea abilităților de ascultare activă la copii
- Rolul jocurilor muzicale în dezvoltarea competențelor motorii ale copiilor preșcolari
- Influența muzicii asupra comportamentului și disciplinei în clasă
Managementul Clasei
- Strategii eficiente de management al comportamentului în clasă
- Impactul stilului de management al profesorului asupra performanței academice a elevilor
- Utilizarea tehnologiei pentru îmbunătățirea managementului clasei
- Rolul comunicării eficiente în managementul clasei
- Managementul clasei în contextul diversității culturale
- Impactul programelor de dezvoltare profesională asupra abilităților de management al clasei ale profesorilor
- Abordări proactive vs reactive în managementul clasei
- Rolul mediului fizic al clasei în managementul eficient al acesteia
- Tehnici de management al clasei pentru elevii cu nevoi speciale
- Influența relației profesor-elev asupra managementului clasei
Conf.univ.dr. Nicolae CRUCERU
- Orice temă propusă de student in domeniul studiat impreună
Lect. univ. dr. Daniela FLORESCU
- Orice temă propusă de student
Lect. univ. dr. Horia HUDUBET
- Orice temă propusă de student in domeniul artei
Notă:
Temele prezentate sunt orientative. Studenţii pot propune coordonatorilor științifici reformularea titlului, precum şi alte subiecte/ teme de cercetare psiho-pedagogică şi de didactică aplicată.
Atenţie! Pentru buna realizare a lucrării, trebuie consultat integral ghidul de realizare a lucrării de licenţă.
Capitolul VII
GRAFICUL ACTIVITĂŢILOR DE PREGĂTIRE ŞI DE SUSŢINERE A LUCRĂRII DE LICENŢĂ PENTRU ANUL UNIVERSITAR 2023-2024
Nr. crt. |
Activităţi |
Termen |
Observaţii |
|||
1. |
Alegerea temei lucrării depunerea cererii din secretariatul facultății |
de anexa |
licenţă nr.1 |
şi la |
15 decembrie 2024 |
Activitate obligatorie, stabilită de comun accord cu coordonatorul ştiinţific |
2. |
Stabilirea planului lucrării de licenţă şi a programului de cercetare ştiinţifică. Cu această ocazie se depune la secretariat cererea pentru alegerea temei de licenţă, avizată de coordonatorul ştiinţific |
15 decembrie 2024 |
Activitate OBLIGATORIE, stabilită de comun accord cu coordonatorul ştiinţific |
|||
3. |
Elaborarea lucrării de licenţă, sub îndrumarea coordonatorului ştiinţific. |
31 mai 2025 |
Activitatea de îndrumare se poate desfăşura faţă-n faţă (recomandabil), prin e-mail. |
|||
4. |
Validarea lucrării de licenţă de coordonatorul ştiinţific şi avizarea susţinerii acesteia în faţa comisiei de licenţă. |
1-10 iunie 2025 |
Activitate OBLIGATORIE, stabilită de comun accord cu coordonatorul ştiinţific |
|||
5. |
Depunerea lucrării de licenţă redactată şi legată în coperţi tari, într-un singur exemplar si CD cu lucrarea complete, la secretariatul facultăŢii. Cu această ocazie se achită taxele legale pentru examenul de licenţă şi se depune la secretariat Dosarul de înscriere la examenul de licenţă, însoţit de cererea avizată de coordonatorul ştiinţific |
10-18 iunie 2025 |
Pentru cei cu restante, depunerea dosarului se face dupa sustinerea examenelor restante si afisarea notelor in sistem. |
|||
6. |
Susţinerea lucrării de licenţă la sediul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei din Braşov, Strada Turnului, nr. 7. Planificarea pe zile şi ore se va publica la sediul facultăţii şi pe pagina de web www.spiruharet.ro |
1-10 iulie 2025 |
Planificarea se va face pe baza aprobării Senatului USH |
|||
Notă: Termenele din grafic sunt termene-limită pentru pregătirea şi susţinerea lucrării de licenţă în prima sesiune (de vară).
A n exa n r.1
Cerere tip p en tru a p roba rea temei lu cră rii d e licență
UNIVERSITATEA SPIRU HARET
FACULTATEA DE PSIHOLOGIE ŞI ŞTIINŢELE EDUCAŢIEI BRAŞOV
APROBAT
Decan,
Lect.univ.dr. Alexandra GOLOGAN
PROPUN SPRE APROBARE
Coordonator ştiinţific:
……………….....................................................
(gradul didactic şi ştiinţific, prenumele şi numele, semnătura)
DOAMNA DECAN,
Subsemnatul (a)........………………………………………………………………….....
(nume, nume după casătorie-unde este cazul, iniţiala tatălui, prenume)
student(ă) al (a) Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei Braşov, în anul III la programul de
studii universitare de licenţă __ promoţia ..........., vă rog
să binevoiţi a-mi aproba tema pentru lucrarea de licenţă, cu
titlul……………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………….……......................................
având ca îndrumător pe domnul (doamna) ............................................................................
(gradul didactic şi ştiinţific, prenumele şi numele)
Menţionez că titlul lucrării _
(face parte din lista propusă de coordonatorul ştiinţific cu nr. / este un titlu reformulate al temei nr. / este o temă nouă)
iar lucrarea de licenţă va fi susţinută în sesiunea (luna şi anul) _
Semnătura,
Data:
Doamnei Decan al Facultăţii de Psihologie şi Știinţele Educaţiei Braşov
A n exa n r.2
Model coperta exterioară
UNIVERSITATEA SPIRU HARET
FACULTATEA DE PSIHOLOGIE ŞI ŞTIINŢELE EDUCAŢIEI BRAŞOV
DEPARTAMENTUL DE PSIHOLOGIE ŞI ȘTIINȚELE EDUCAȚIEI
PROGRAMUL DE STUDII UNIVERSITARE DE LICENŢĂ PEDAGOGIA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PRIMAR ŞI PREŞCOLAR
LUCRARE DE LICENŢĂ
COORDONATOR ŞTIINŢIFIC:
grad didactic Prenume NUME
STUDENT:
Prenume NUME
Braşov Anul susţinerii
A n exa n r.3
Model coperta interioară
UNIVERSITATEA SPIRU HARET
FACULTATEA DE PSIHOLOGIE ŞI ŞTIINŢELE EDUCAŢIEI BRAŞOV
DEPARTAMENTUL DE PSIHOLOGIE ȘI ŞTIINŢELE EDUCAŢIEI
PROGRAMUL DE STUDII UNIVERSITARE DE LICENŢĂ PEDAGOGIA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PRIMAR ŞI PREŞCOLAR
Titlul lucrării
Subtitlul (dacă este cazul)
COORDONATOR ŞTIINŢIFIC:
grad didactic Prenume NUME
STUDENT:
Prenume NUME
Braşov Anul susţinerii
Anexa nr. 4
(Model pagină de cuprins)
Cuprins
Introducere / pag.
Capitolul 1. Titlul capitolului 1 (Baze teoretice) / pag.
- Titlul subcapitolului 1 / pag.
- Titlul subcapitolului 2 / pag. 1.3. ..... / pag.
.
.
Capitolul 2. Titlul capitolului 2 (Metodologia cercetării) / pag.
- Titlul subcapitolului 1 / pag.
- Titlul subcapitolului 2 / pag. 2.3...... / pag.
.
.
Capitolul 3. Titlul capitolului 3 (Rezultatele cercetării, interpretare, valorificare, comentarii)
- Titlul subcapitolului 1 / pag.
- Titlul subcapitolului 2 / pag. 3.3......
..
Concluzii / pag.
Bibliografie / pag.
Anexe (dacă e cazul) / pag.
Rezumatul lucrării / pag.